Spektakularny sukces ceramicznych obrazów Pani Jurek
Magda Jurek stojąca za marką Pani Jurek z wykształcenia jest malarką i tym razem jak płótno potraktowała ceramikę. Jej najnowszą kolekcję śmiało możemy nazwać ceramicznymi obrazami.
POLA to kolekcja, którą można było podziwiać na krótkiej, tygodniowej zaledwie wystawie w Warszawie. W jasnej, białej przestrzeni Studia Jaskółka na ulicy Kubusia Puchatka na tyłach Nowego Światu kolorowe, wyraziste prace Pani Jurek zachwyciły publiczność, dziennikarzy, architektów, ale też przechodniów zaglądających przez duże witryny do środka. Kilkanaście prac Magdy Jurek, sprzedało się natychmiast. Kolekcja POLA niosła olbrzymi sukces.
POLA inspirowana monumentalną sztuką ceramiczną modernizmu oraz op artem to seria kompozycji ceramicznych zamkniętych w formy obrazów.
– W jej ceramicznych obrazach, które plasują się na pograniczu abstrakcji i malarstwa figuratywnego, znajdziemy echa twórczości ważnych dla niej artystów – wspomnianego już Wojciecha Fangora, Fernanda Légera, Kazimierza Malewicza czy Stefana Gierowskiego – tłumaczy Aleksandra Kędziorek, historyk sztuki.
– Prezentowane na wystawie obrazy nawiązują do modernistycznej idei integracji sztuk i związanej z nią praktyki tworzenia monumentalnych dzieł ceramicznych powiązanych z architekturą. Wiodącą rolę w ich produkcji odgrywała założona w 1947 roku Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego 'Kamionka’ w Łysej Górze. To w niej, pod auspicjami Cepelii i kierownictwem artystycznym ceramika Bolesława Książka, powstawały monumentalne dzieła ceramiczne dla przestrzeni publicznych, projektowane przez ówczesnych artystów. Odporne na warunki atmosferyczne, tańsze w produkcji i lżejsze od okładzin kamiennych, a jednocześnie zapewniające trwałe i świetliste barwy, zdobiły fasady i wnętrza powojennych urzędów, hoteli, restauracji, kin czy budynków sanatoryjnych – tłumaczy Aleksandra Kędziorek, historyk sztuki, witająca gości podczas wernisażu.
Magda Jurek, malarka po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i projektantka od wielu lat pracuje z ceramiką. Kilkanaście kompozycji ceramicznych, które pokazała na wystawie zachwyciło publiczność.
– Kompozycje z ceramicznych płytek łączą walory barwne i przestrzenne. W ich geometryzujących, reliefowo opracowanych przestrzeniach odbija i załamuje się światło, tworząc zmienne efekty dla poruszających się w przestrzeni osób. Czuć w tym ducha twórczości Wojciecha Fangora, który zarówno w Studium przestrzeni, instalacji stworzonej wspólnie ze Stanisławem Zamecznikiem w Salonie 'Nowej Kultury’ w Warszawie w 1958 roku, jak i w późniejszych op artowych obrazach, eksperymentował z relacją między dziełami a ruchem widzów w przestrzeni – opowiada Aleksandra Kędziorek.
– Kompozycje ceramiczne, które oddziałują na widzów nie tylko kolorem, ale również różnicami faktur i wielopoziomową powierzchnią, są szczególnie wdzięcznym obiektem do takich eksperymentów. Ich odbiór zmienia się w ciągu dnia, wraz ze zmieniającym się w budynku światłem. Kontrastowo zestawione faktury połyskującego i matowego szkliwa oraz nieco surowszej w wyrazie angoby pobudzają również zmysł dotyku – nawet w wyobraźni możemy poczuć pod palcami ich gładkie i chropowate powierzchnie – dodaje Aleksandra Kędziorek.
Kolory podkreślają geometryzujące kształty i reliefowo opracowane powierzchnie płytek, wzmacniając wizualnie ich formy. Ręcznie szkliwione moduły zachwycają głębią i intensywnością barw – szkliwo, które zatrzymuje i odbija światło, pozwala osiągnąć ich niezwykłą świetlistość. Dzięki zastosowaniu angoby przejścia między kolorami są precyzyjne. Widać to szczególnie w gradientach, które z bliska przypominają subtelne cieniowanie ołówkiem. Tu nawet cienie mają swoje barwy.
Kolekcja POLA została nagrodzona w plebiscycie MUST HAVE ŁDF 2024.
Zdjęcia: Vlad Baranov/F5, Rafał Burczyński
Miejsce: Studio Jaskółka/ przestrzeń wystawienniczo-eventowa na Kubusia Puchatka