’Wear Your Story’: LPP w kampanii edukacyjnej przypomina, że w ubraniach zapisana jest historia

Sukienka, w której poszłaś na pierwszą randkę? Sweter mamy, w który można było się wtulić? Kampania LPP odkrywa historie ukryte w ubraniach. LPP razem z Martyną Zastawną z woshwosh i innymi ekspertami przypominają, że ubrania można naprawiać, przerabiać i dać im drugie życie.
.get_the_title().

A Ty kiedy ostatnio byłeś/byłaś u szewca? Czy próbujesz wyczyścić i odświeżyć swoje buty? Czy zanosisz je do woshwosh? A te spodnie, które się popruły? Wystarczy zszyć szew, to nic trudnego.

LPP rusza z kampanią 'Wear Your Story’, czyli drugą odsłoną akcji 'Dbaj o Ubranie’ promującej świadome podejście do mody. Akcja ma zwrócić uwagę na konieczność zmiany codziennych nawyków w zakresie mody. Polacy mają coraz większą świadomość, że nadmierna konsumpcja i wyrzucanie ubrań mogą mieć negatywny wpływ na środowisko, ale rzadko naprawiają lub przerabiają drobne uszkodzenia w ulubionych elementach garderoby.

Z badań wynika, że głównym powodem dla którego Polacy nie naprawiają ubrań jest brak umiejętności, ale co istotne chcieliby się ich nauczyć.

'Wear Your Story’ opowiada o historiach, tych osobistych, emocjonalnych, ukrytych w ubraniach towarzyszących nam w różnych momentach życia. LPP chce przypomnieć, że to właśnie przez naprawianie i przerabianie delikatnie uszkodzonej odzieży, możemy przedłużyć jej życie i zachować wspomnienia. Ubrania to więcej niż moda. To kapsuły czasu, kryjące wspomnienia i będące nośnikiem tego, co warte zachowania. 

Zrównoważone podejście do mody to jeden z elementów, któremu poświęcamy coraz więcej uwagi w naszej działalności. W ramach kampanii chcemy uświadomić Polakom, że przedłużając życie swoich ubrań (…) mogą dłużej cieszyć się ulubionymi elementami garderoby zmniejszając jednocześnie negatywny wpływ na środowisko – mówi Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.

LPP we współpracy z firmą ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie i przygotowało raport, który pokazał, że Polaków interesuje 'powrót do korzeni’. 64 proc. zadeklarowało, że chciałoby nauczyć się podstawowych technik krawieckich, aby naprawiać ubrania. Dla naszych dziadków lub rodziców było to oczywiste. 

Celem kampanii jest powrót do dawnych zwyczajów i odkrycie na nowo umiejętności, które posiadali nasi dziadkowie i rodzice – komentuje Katarzyna Stasiuk, doktor habilitowany psychologii i profesor w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. 

Jak zapewnia – samodzielne naprawianie i przerabianie ubrań ma nie tylko praktyczną i ekonomiczną wartość. Pomaga się odstresować, rozwija kreatywność, może przywołać wspomnienia. Oglądanie efektu własnej pracy daje poczucie zadowolenia oraz satysfakcji, że zmniejszając ilość wyrzucanych ubrań dbamy o środowisko. 

Strona internetowa kampanii www.dbajoubranie.pl jest poradnikiem, jak dokonać drobnych napraw ulubionych ubrań.

Do projektu zaproszono Mistrzynie Praktyki: Faustynę Szulfer, Monikę Jurasik i Angelikę Witek, które przygotowały praktyczne materiały dla konsumentów: krótkie, instruktażowe filmy pokazujące różne metody naprawy i upcyclingu odzieży. 

LPP uruchomi akcję naprawiania ubrań w punktach krawieckich.

Dzięki współpracy z woshwosh firma udostępni vouchery na konkretną kwotę do wykorzystania na naprawę ubrań w wybranych punktach w Polsce. – Moda powinna być odpowiedzialna. Przemysł odzieżowy stoi obecnie przed wyzwaniami związanymi z koniecznością wprowadzenia realnych zmian i przejęcia odpowiedzialności za wpływ na środowisko naturalne. W myśl zasady nadawania ubraniom długowieczności, która przyświeca działaniom w woshwosh, wierzę, że kluczowym kierunkiem zmian jest promowanie zasady „care & repair” – mówi Martyna Zastawna, założycielka marki woshwosh.

Transformacja branży w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk jest nieunikniona, a popularność podejścia 'zrób to sam’ pokazuje, że konsumenci są gotowi na zmiany. Kampania Wear Your Story ma szansę stać się źródłem wiedzy i inspiracji oraz wypromować naprawę i upcycling odzieży jako sposób na ochronę środowiska i zachowanie unikalnych wspomnień zawartych w naszych ubraniach – mówi Małgorzata Czudak, projektantka ubioru, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i wykładowca projektowania w Instytucie Ubioru łódzkiej ASP.

źródło: informacja prasowa

 

SPOŁECZEŃSTWO