No Spend January – antykonsumpcjonistyczny trend, który podbija TikToka
Treści promujące bardziej oszczędny tryb życia stają się niezwykle popularne na TikToku. Hashtag #nospendjanuary ma obecnie prawie 43 mln wyświetleń, #nospendmonth ponad 98 mln, a #nospendchallenge ponad 180 mln. Popularnością cieszy się także loud budgeting, który jest przeciwieństwem święcącego triumfy w ubiegłym roku quiet luxury. Ale niewydawanie niewydawaniu nierówne.
Niektórzy TikTokerzy zamierzają płacić tylko za to, za co muszą – czyli czynsz, rachunki, jedzenie i na przykład bilet miesięczny czy jedzenie dla psa.
Chodzą na zakupy raz w tygodniu i zabraniają sobie małych, codziennych wyjść do osiedlowego spożywczaka, nie mówiąc już o jedzeniu na wynos czy w restauracji. Inni nie zamierzają rezygnować z wizyt u kosmetyczki, uznając je za konieczność. W każdym razie w tym trendzie chodzi o to, by porzucić drobne luksusy, na które sobie tak chętnie pozwalamy: nie kupować nowych kosmetyków, ubrań, rzeczy do domu czy kawy na wynos.
@themontaqueclarkes I will be doing a no spend month in January, as December is a very costly month and any unexpected bills I would like to be ready for 💪🏻 #fyp #fypシ #budgeting #lowspendmonth #lowspendchallenge #nospend #nochallenge #nospendmonth #nobuy #nobuymonth #nobuychallenge ♬ original sound – The Montaque Clarkes
Nic dziwnego, że tego typu trendy właśnie teraz robią rundkę po TikToku. Po pierwsze, początek roku to świetny moment, by stawiać przed sobą nowe wyzwania.
Po drugie, Boże Narodzenie i Sylwester bywają naprawdę kosztowne, więc aby podreperować budżet, czasem i tak warto trochę zacisnąć pasa.
Kolejna rzecz to wzrost kosztów życia: wielu osób po prostu nie stać już na bezmyślne wydawanie pieniędzy na każdą zachciankę. A tiktokowe wyzwania mogą w tym pomóc.
@brunchingblondie NO SPEND CHALLENGE REVIEW including how much money I saved 💰✨ #nospendmonth #nospendchallenge ♬ Cooking, bossa nova, adults, light(950693) – Kids Sound
Warto zauważyć, że No Spend January i reszta podobnych wyzwań popularna jest głównie wśród młodych użytkowników TikToka. Dwa lata temu 2/3 ankietowanych w wieku 18-22 lat twierdziło, że śledzi konta finfluencerów, czyli influencerów zajmujących się finansami, a prawie połowa twierdziła, że pomogli im oni w podjęciu istotnej decyzji.
W obliczu niepewnej sytuacji finansowej młodzi szukają czegoś lub kogoś, co pozwoli im zachować pozory kontroli.
No Spend January i reszta wyzwań wpisują się także w trend odrzucania bezmyślnego konsumpcjonizmu, który mogliśmy zaobserwować na TikToku już w ubiegłym roku, gdy popularnością cieszył się tam deinfluecing, czyli w skrócie odradzanie niepotrzebnych i nieprzemyślanych zakupów.
Tekst: NS
Zdjęcie główne: Braňo/Unsplash