Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Na czym nie oszczędzają Polacy w czasie inflacji?

Są rzeczy, na których nie chcemy oszczędzać, mimo rosnących cen.
.get_the_title().

Kolejny miesiąc GUS i NBP donoszą na temat wysokości inflacji, a my z niedowierzaniem porównujemy ceny w sklepach. Nieoczekiwanie największym medialnym newsem stają się informacje o cenie pomidorów czy majonezu, co może skłaniać do zaciskania pasa.

Przeprowadzone przez GfK badanie Current Consumer Mood pokazuje, że daleko nam do optymizmu: aż 59 proc. respondentów sądzi, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy sytuacja gospodarcza w kraju się pogorszy.

To jednak wcale nie znaczy, że będziemy sobie wszystkiego odmawiać. 28 proc. respondentów deklaruje, że nie będzie oszczędzać na ubraniach i obuwiu, 23 proc. – na podróżach, a 19 proc. nie zrezygnuje z subskrybcji platform streamingowych z filmami i serialami, muzyką czy książkami.

fot. Mollie Sivaram/unsplash

21 proc. kobiet w dalszym ciągu jest zainteresowane wizytami u kosmetyczki, a 23 proc. będzie kupować nowe kosmetyki. 21 proc. mężczyzn chętnie wyda pieniądze na kino czy teatr, a 16 proc. kupi gadżety elektroniczne.

Połowa respondentów deklaruje, że wybierze się na wakacyjny wyjazd – w grudniowych badaniach Current Consumer Mood deklarowało to 38 proc. badanych.

Widać więc, że choć nie jesteśmy specjalnymi optymistami, niektórych przyjemności po prostu nie chcemy sobie odmawiać.

Obecna sytuacja gospodarcza wymusiła na polskich konsumentach przemodelowanie dotychczasowego stylu życia. Za nasze pensje kupimy znacznie mniej niż jeszcze rok, czy dwa lata temu. Dlatego ściśle kontrolujemy wydatki i w większości przypadków rezygnujemy z produktów i usług, które nie są niezbędne. Są jednak obszary, w których bez względu na ogólną strategię oszczędzania wciąż będziemy zostawiać pieniądze, by sprawić sobie odrobinę przyjemności i zapewnić rozrywkę. To niezwykle ważne w tych trudnych i przepełnionych niepokojem czasach – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Tekst: NS

TU I TERAZ